Behaviour.hu - Cél vagy eszköz a vállalati sokszínűség?

A szakértelmen túl nagyfokú empátiára is szüksége van egy vezetőnek ahhoz, hogy sikeresen megoldhassa a feladatait. Az érzékenyítéshez azonban nem feltétlenül szükséges speciális tréningeket igénybe venni, mert a vállalati sokszínűség önmagában is előmozdíthatja azt.

2024. február 05.Szerző: N. Kovács BarbaraRovat: Munkaerő-menedzsment
Forrás: https://behaviour.hu/cel-vagy-eszkoz-a-vallalati-sokszinuseg/

Cél vagy eszköz a vállalati sokszínűség?
Fehér Miklós, Kézenfogva Alapítvány
„Nem csak a kollégák élvezhetik azt, ha együttérző a vezetőjük, hanem hosszú távon az ügyfelek is” – hívja fel a figyelmet Fehér Miklós, a KézenFogva Alapítvány munkaerőpiaci szolgáltatás vezetője. Véleménye szerint az empatikus vezető sokat segíthet a vállalat sokszínűségének kialakításában például azzal, ha fontosnak tartja a környezet akadálymentesítését, érzékenyítő-szemléletformáló tréningeket szervez a munkatársaknak, és odafigyel a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására.

A vezetők érzékenyítésében nagy segítséget nyújthatnak a különböző szemléletformáló programok, amiket az esélyegyenlőséggel foglalkozó egyesületek kínálnak a vállalatoknak. Ezeken felkészült szakemberek és tapasztalati szakértők játékos feladatokkal mutatják meg a megváltozott munkaképességűek mindennapi életét, valamint azt, hogy milyen speciális igényeik vannak. A szakértők sok esetben maguk is érintettek, és személyes tapasztalataikat is megosztják a vállalat dolgozóival. Megtanítják például, hogy miként lehet egy siket kollégával kommunikálni, és megmutatják, hogy milyen látássérültként bottal tájékozódni vagy mozgáskorlátozottként egy kerekesszékkel közlekedni.

A foglalkozások során nem csak azt ismerhetik meg a vezetők és a munkatársak, hogy milyen nehézségekbe ütközhetnek a megváltozott munkaképességű dolgozók, hanem egymásról is sokat tanulhatnak. Olyan megdöbbentő részletek, élethelyzetek kerülhetnek napvilágra a csoportban, amelyek segítenek megérteni egymást – legyen az illető akár vezető, akár beosztott. „Mindezzel nemcsak a vezetők és a munkatársak lesznek sokkal toleránsabbak egymás irányába, hanem kihat az ügyfelekre is, ami nem kis előny” – teszi hozzá Fehér Miklós.

A munkáltatói márkaépítésen túl
Az eredmény annál pozitívabb és erősebb, minél magasabb beosztású vezetők vesznek részt ilyen érzékenyítő-szemléletformáló programokon. Tapasztalat, hogy bár megjelennek a tréningeken felsőbb vezetők is, de még meglehetősen kis számban. „Elsősorban a HR-vezetők nyitottak az ilyen lehetőségekre, a felsővezetők kevésbé. Nyilvánvalóan kevés az idejük minderre, de nagyon megéri eljönni ezekre a csoportos foglalkozásokra” – emeli ki Fehér Miklós.

Egy vállalat életében a sokszínűség amellett, hogy segíti az együttérző, türelmes és elfogadó környezet és a pozitív munkáltatói márka kialakulását, további előnyöket is magában hordoz. A munkaközösség minden résztvevője más szempontot, eltérő történetet, megoldást, attitűdöt hoz a „közösbe”. „Azon túl, hogy jó megismerni a környezetünkben élő embereket, tanulhatunk tőlük, és segíthetnek az életünk során felmerült nehézségek és problémák megoldásában, inspirálhatnak a példáikkal” – összegzi Fehér Miklós.

Sokszínűség: sokkal több, mint kellemes munkakörnyezet
Cél vagy eszköz a vállalati sokszínűség?
Monika Brodilová, IKEA
A vállalati sokszínűség amellett, hogy hozzájárul a vezetők empátiájának fejlődéséhez, egyúttal szélesebb perspektívát kínál a problémamegoldásban és a döntéshozatalban. „A különböző hátterű munkatársak kollektív tapasztalatainak és meglátásainak kiaknázása segít minket a kihívások kreatív kezelésében és a megalapozott döntéshozatalban. A gondolatok sokszínűsége a szervezetünkön belüli innováció kulcsfontosságú hajtóereje” – hangsúlyozza Monika Brodilová, az IKEA cseh-magyar-szlovák régiójának tehetségfejlesztésért felelős vezetője. A sokszínűség hozzájárul a termékeik és a szolgáltatásaik folyamatos fejlődéséhez, és hatékony eszköze a munkahelyi nézeteltérések és sztereotípiák csökkentésének, hiszen a befogadó légkörben mindenki véleménye teret kap.

A sokszínűség támogatása nem csupán társadalmi felelősségvállalás, de stratégiai üzleti döntés is, amely elősegíti a vállalat teljesítményének növekedését, továbbá ha a munkaerő sokszínűsége tükrözi a vevőkört, az támogatja a vásárlók megismerését. A különböző kultúrák és piacok ismerete elengedhetetlen a nemzetközi üzleti sikerekhez. „A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók, különösen a Z-generáció tagjai, erősen vonzódnak azokhoz a márkákhoz, amelyek a sokszínűséget és a társadalmi hatást helyezik előtérbe, így a sokszínűségre való nyitottság az ő szempontjukból is kedvező piaci pozíciót teremt” – húzza alá Monika Brodilová.

A megértéshez sokszínűség is kell
A siker érdekében az IKEA-nál támogatják az integritást és együttműködést előtérbe helyező vezetési stílust, és elkötelezettek a támogató vezetői kultúra mellett. A szakértő elmondása szerint ennek megvalósulásában nagy szerepet játszik a példamutatás, így arra törekednek, hogy minden interakció a tiszteleten alapuló együttműködésre épüljön.

Annak érdekében, hogy befogadó és pozitív munkahelyi légkört alakítsanak ki, számos vezető vesz részt érzékenyítő tréningen, így képesek egy befogadóbb és pozitívabb munkahelyi kultúra kialakítására, és megértik a csapattagjaik igényeit és meglátásait.

A vállalati sokszínűség és a vezetők érzékenyítése elválaszthatatlan egymástól. „Azáltal, hogy a vezetők rendelkezésére bocsátjuk a sokszínűségben való eligazodáshoz szükséges eszközöket és erőforrásokat, nemcsak vezetői képességeiket fejlesztjük, hanem egy olyan környezet létrehozását is segítjük, amelyben minden csapattag úgy érzi, hogy meghallgatják és megbecsülik. Ez a megközelítés elősegíti a jobb kommunikációt, az együttműködést a csapattagok, illetve a csapatok között, és inkluzív munkahelyet teremt” – magyarázza Monika Brodilová.