KÉP – Komplex érzékenyítő program megosztása és adaptálása a Közép-Európai régióban

A KÉP – „Komplex érzékenyítő program megosztása és adaptálása a Közép-Európai régióban” projekt (KA201-F28DA830) az Európai Unió Erasmus+ programja társfinanszírozásával, alapítványunk koordinátori és szakmai vezetésével valósul meg 2019 decemberétől 2021 novemberéig.
A projekt célja, hogy a KézenFogva Alapítvány 15 éve indított komplex társadalmi szemléletformáló programját határon túli pedagógusokkal is megismertesse, majd a komáromi Comenius Pedagógiai Intézettel, ill. a marosvásárhelyi Kulcs Szociálpedagógusok Egyesületével együttműködve az európai partnerség keretében elkészüljön a program helyi adaptációja. Ezáltal a projekt befogadóbb oktatási kultúra és társadalom létrejöttéhez is hozzájárul.

Összesen 24 szlovákiai és romániai magyar és magyarországi pedagógus számára tartunk érzékenyítő továbbképzéseket és konzultációkat 2020-ban. A képzésen részt vevő szakemberek az elsajátított ismeretek alapján saját intézményük csoportjaiban fogyatékossági témahetet terveznek és valósítanak meg a gyerekekkel. Ehhez kapcsolódóan az általános iskolás gyerekcsoportok részt vesznek egy egyedülálló attitűdmérésben is. A témahetek után a pedagógusok közös programot kezdeményeznek fogyatékos és nem fogyatékos gyermekekkel, majd 2021 tavaszán 100-100 óvodás, iskolás gyermek és szülő, érdeklő részvételével Komáromban, Marosvásárhelyen és Budapesten is megszerveznek egy-egy nagyszabású játék- és élménynapot.

A projekt a tudásátadást és a képessé tételt állítja fókuszba, ezért a program megvalósítása során számos, gyakorlatban hasznosítható anyag készül: országonként egy-egy KÉP képzési tematika, egy-egy Fogyatékossági témahét feladat-, és gyakorlatgyűjtemény, amely tartalmazza a Fogyatékossági témahét mintaprogramját is.

A partnerek összeállítanak egy Tanári útmutatót érzékenyítő foglalkozások megtartásához, egy útmutatót szülői konzultációkhoz, valamint közreadják a KÉP Élménynap forgatókönyvét.
A Képzők képzéséhez kapcsolódóan oktatási segédanyagok és az oktatást, valamint a projekt megismerését és népszerűsítését segítő kisfilmek készülnek, melyek támogatják a szlovákiai és romániai szakembereket, hogy képzések vezetőiként kollégáik számára további, helyi adottságokra alapozó képzéseket tartsanak.

Hatásait tekintve a projekt elsősorban a fogyatékos gyermekek társadalmi elfogadásának erősítését célozza. A határon túli magyar óvodák és általános iskolák számára olyan komplex programot kínál, amelyben a társadalmi elfogadás témája személyes, szakmai és közösségi szinten is megjelenik.
Fontos célunk, hogy az eredmények hosszútávon is hasznosíthatóak legyenek és a pedagógusokon keresztül minél több gyerekhez jussanak el. A szakmai anyagok szintén ezt hivatottak segíteni: a könnyen hozzáférhető és jól használható kézikönyvek, ill. a képzők képzése által a program a projekt kétéves idején túl is újabb szakembereket és rajtuk keresztül újabb gyerekeket és közösségeket szólít majd meg.

A projekt a Közép-európai magyar nyelvű közösség kulturális értékeinek megőrzéséhez is kapcsolódik: munkanyelve magyar, az elkészülő anyagok magyar nyelvűek, a szakmai anyagokban, oktatási segédanyagok a magyar nyelvi hagyományokra, népdalokra, népi játékokra, versekre is építenek.

A projektet záró játék- és élménynapok célja a jó hangulatú rendezvény megtartása mellett az is, hogy a projekt tevékenységét a helyi lakosság szélesebb körben is megismerhesse, ezáltal kiterjesztve a hatását.


KÉP projekt hírek

2020. november

Elkészültek a projekt kisfilmei:

2020. augusztus 7.

18 pedagógus vett rész az első KÉP képzésen! Nagy örömünkre sikerrel zárult a projekt első közös tanulási tevékenysége. A résztvevők jó hangulatban, egymással együttműködve beszélték át a képzés témáit az elmúlt 4 napban. Nagyon reméljük, hogy a közös tanuláson túl, értékes szakmai kapcsolatok, barátságok is szövődtek a budapesti, komáromi és marosvásárhelyi résztvevők között.


2020. május 25.

Nagyon örömmel osztjuk meg, hogy elkészült a projekt angol nyelvű szórólapja! Ezzel is célunk, hogy minél többen megismerjék a KÉP-et Európa szerte, és más országokban is alkalmazni tudják módszertanát.


2020. március 18.

Jelenleg a KÉP projektben a szellemi termékek fejlesztése zajlik, épp a Képzési tematika és a Tanári útmutató érzékenyítő foglalkozások megtartásához című anyagokon dolgozunk. A rendszeres online megbeszélések segítik a közös munkát, így jó hangulatban át tudjuk beszélni a felmerülő kérdéseket.


2020. január 17.

Sikeresen és jó hangulatban lezajlott a KÉP projekt nyitó találkozója. Partnereikkel, a komáromi Comenius Pedagógiai Intézet és a marosvásárhelyi Kulcs Egyesület munkatársaival végigbeszéltük az előttünk álló feladatokat, a projekt tevékenységeit és még az Élménynap játékaival is megismerkedtünk. Most nekilátunk a szellemi termékek fejlesztéséhez és adaptációjához, annak érdekében, hogy minél több pedagógushoz, intézményvezetőhöz és érdeklődőhöz eljusson majd a KÉP komplex érzékenyítő program.
További információk