Értelmi sérültek az osztályfőnöki órákon
Országszerte elindult a Kézenfogva Alapítvány „Osztályfőnöki óra”című programsorozata. Az Alapítvány szakemberei általános- és a középiskolás tanulóknak tartanak rendhagyó osztályfőnöki órát. Az egyre népszerűbb programmal, elsősorban a személyes kapcsolat révén a fiatalok félelmeit, idegenkedéseit, zavarait oldják, elősegítve a sérült emberek társadalmi befogadását.
A Kézenfogva Alapítvány olyan társadalmat tart ideálisnak, ahol az értelmi és halmozottan fogyatékos emberek egyenértékű tagjai a társadalomnak. Ennek megvalósulásához elengedhetetlen, hogy a társadalom képes legyen előítélet-mentesen befogadni sérült embertársait. Az „Osztályfőnöki óra” elnevezésű - országos programsorozata abban próbál segíteni, hogy a társadalom fiatal generációja új információkhoz juthasson, személyes tapasztalatokat szerezhessen sérült embertársairól, s ez által közelebb kerüljön a megfelelő szemléletmód kialakításához. Elsődleges cél, hogy az egészséges fiatalokat, az osztályfőnöki órák által elérjük, köztük és sérült embertársaik között személyes kapcsolatot teremtsünk, mert hiszünk abban, hogy a személyes élmény segíti leginkább a fiatalok véleményformálását.
A program már Budapesten kívül több vidéki városban, Szegeden, Debrecenben, Veszprémben, Dunaújvárosban, Mosonmagyaróváron és Szekszárdon is elindult.
A résztvevő iskolákban, szakemberek és maguk a sérült embertársaink segítségével, óravázlat alapján, osztályonként három osztályfőnöki órát tartunk.
Az első órán egy rövid film levetítését követően, szakértő segítségével dolgozzák fel a témát, beszélgetnek a tanulókkal. A második órán a szakember, és egy értelmi sérült ember részvételével folytatódnak a beszélgetések. Ezt követően a harmadik óra már a közös tevékenység jegyében telik. (képzőművészet, ének, sport, informatika, stb.)
A már csatlakozott iskolák befogadóak a programmal kapcsolatban, szükségét elismerik, és támogatják az Alapítványt a megfelelő, nyílt, elfogadó szemléletmód kialakítása iránti törekvéseiben. Az első visszajelzések alapján a fiatalok nyitott érdeklődéssel fogadják a fogyatékosság problémáját, és a személyes kapcsolat sikerrel formálja véleményüket, oldja félelmeiket, és idegenkedésüket.
A Vörösmarty Mihály Általános Iskola (1064 Bp., Vörösmarty u. 49.) a Kézenfogva Alapítvány megkeresésére csatlakozott a programhoz. Az idei tanévben 17 osztályból nyolc vállalkozott a rendhagyó osztályfőnöki órákra. Az iskola különleges profilja, hogy a normál tantervű osztályok mellett úgynevezett logopédiai osztályokat is működtet, melyekbe beszédfogyatékos tanulók járnak. Így a tanintézet vezetése könnyen megértette és átérezte az Alapítvány törekvéseit. Miután az iskola alapítóinak (Skót Missziónak) jelszava „How to do good?” – „Hogyan tegyünk jót?” ma is áthatja munkájukat, úgy érezték, hogy ezen a téren is tudnak és akarnak segíteni.
Az iskola munkatársainak tapasztalatai alapján gyermekek nagyon befogadóak voltak a fogyatékos emberekről nyújtott információkkal kapcsolatban. Azok is nyitottan, érdeklődéssel fogadták a filmet, a beszélgetést és a sérült embereket, akikről nem is gondolták volna. Az órákon a gyerekek rádöbbentek, hogy tulajdonképpen ők is milyen sok sérült embert ismernek, milyen sokuknak van ilyen kapcsolata. A foglalkozások segítenek megérteni és elfogadni a sérült emberek nehézségeit, problémáit. - Ha mást nem, csak annyit érünk el, hogy gyerekeink találkoznak sérült emberekkel, és megtapasztalják, hogy milyenek is, és ennek következményeként nem elutasítóan, hanem befogadóan fordulnak feléjük, már elértük célunkat – mondja Kovács Ilona igazgatóhelyettes. - Sokat jelentett, hogy itt voltak, lehetett velük beszélgetni, kapcsolatot létesíteni. A programot nagyon jó kezdeményezésnek tartjuk, szeretnénk, ha a jövőben is megmaradna az együttműködésünk.
A Regionális Híradó anyagát a következő linken tudják megtekinteni:
http://www.mtv.hu/videotar/?id=1515
További információ: Baráth Andrea, Tel: 06 1 215 5213, 06 30 274 4414
email: barath.andrea@kezenfogva.hu