Egy sikeres munkába állítás 2017-ből!
Megváltozott munkaképességű dolgozó a Nemzeti Agrárkamaránál
Andorkó Éva Andrea megváltozott munkaképességű ügyfelünk ez év februárjában helyezkedett el a Magyar Nemzeti Agrárkamaránál adminisztratív munkakörben. Évát, valamint a Nemzeti Agrárkamara képviseletében Meliorisz Leventét kérdeztük tapasztalataikról:
Ügyfelünket, Évát kérdezzük először-
-Hogyan került a NAK alkalmazásába?
A.É. -A Kézenfogva Alapítvány által kerültem ide. Az Alapítvány hirdetésére jelentkeztem, s az előszűrés nyomán ők közvetítették jelentkezésemet a cég felé. Ezután a cég felvételiztetett egy fordulóban. Ezeken megfeleltem, s felvettek.
-Mi volt szimpatikus, vonzó Önnek a munkakörben?
A.É. - Egy változatos, kihívásokkal teli munkát vázoltak fel előttem. Az is szímpatikus volt, hogy a meghallgatáson már közvetlenül a leendő feletteseimmel találkoztam. Vonzó volt a feladat, változatosnak tűnt.
-Milyen volt a betanulási időszak?
A.É. - Próbaidősként a munkát egy belső tanfolyammal kezdtük. Először egy kb. 4-5 hetes, mindenre kiterjedő elméleti tanfolyamot végeztük el, melynek során a leadott kisebb témakörökből írásbeli szintfelmérőkön követték fejlődésünket. Azonkívül a munkánk során használt számítógépes programból is folyamatosan teszteltek minket. A tanfolyam végén a gyakorlati képzésünk telefonon történő behallgatás volt, a már rég ott dolgozó kollégák mellett, majd ők, mint mentorok felügyelték első önálló telefonos ügyintézésünket.
-Be tudott illeszkedni? Hogy érzi itt magát?
A.É. - Nagyon jól érzem magam itt, nagyon segítőkészek első perctől kezdve. Ha megakadok, bárkihez, bármikor fordulhatok segítségért.
-Van-e üzenete azok felé, akik egészségkárosodással, fogyatékossággal élnek, és szeretnének munkát vállalni?
A.É. - Az Alapítványról jók a tapasztalataim. Ezt a munkalehetőséget 2-3. próbálkozásra találtam az Alapítvány segítségével, az első munkanapom 2017. február 20.-a volt. Mentorom, mindig figyel arra, hogy ne veszítsük szem elől egymást. Pár havonként keressük egymást.
Meliorisz Levente, a NAK Ügyfélszolgálata igazgatója-
-Hogyan merült fel az ötlet, hogy ügyfélszolgálati csoportjukba megváltozott munkaképességű kollégát keressenek?
M.L.-Már dolgoztunk együtt megváltozott munkaképességű munkavállalóval (Sz. Évi) és jó tapasztalataink voltak vele kapcsolatban. Ezt összeegyeztetve a Kamara, mint érdekképviseleti szerv felelősségvállalásával, társadalmi nézeteivel és szerepével könnyen jött a gondolat, hogy vonjunk be minél több megváltozott munkaképességű munkavállalót a napi munkavégzésbe. Ezen felül saját személyes pozitív tapasztalataim is vannak korábbi, jelentős létszámú megváltozott munkaképességű munkatársat foglalkoztató nagyvállalatok, korábbi munkáltatóim kapcsán.
-Milyen módon esett a választásuk Évára?
M.L.-Interjú keretében hallgattuk meg, ahogy minden jelöltet. Az interjú során meggyőződtünk arról, hogy megfelelő választás lenne őt felvenni részben a tapasztalatai, részben maga a beszélgetés során előjött attitűdök, kommunikáció alapján. A felvétel mellett döntöttünk és Éva is szívesen csatlakozott hozzánk.
-Mi Éva munkaköre, milyen feladatokat lát el?
M.L.-Jó pár hónapja ő koordinálja a postai levelek szortírozását, beérkeztetését, valamint másodmagával együtt a kimenő levelek iktatását és postázását is. Kiemelendő a nyári időszak, amikor 3-4 diák munkáját is koordinálta, az ekkor felhalmozódott levelek kiemelt terhelést jelentettek és kiválóan irányította a kis csoport munkáját úgy, hogy maga is aktívan tevékenykedett.
-A betanulási időszak során miben tudták támogatni Éva fejlődését, beilleszkedését?
M.L.-Minden munkatárs oktatással kezdi az ittlétét. 1 hónapos oktatást kapott Éva is, elméleti és gyakorlati jellegűt, megtanítottuk neki a rendszereket, melyekben dolgozunk, mentor mellett hallgatott meg és fogadott hívásokat. A betanítás során folyamatosan visszajelzést kapott tesztírás formájában arról, hogy hol is tart a tanulásban. Ezen kívül próbaideje alatt adtunk neki pozitív visszajelzést és bevontuk a teljesítményértékelési rendszerbe, ahol éves célokat tűztünk ki neki. A célok teljesüléséről félévkor visszajelzést adtunk szintén és most év végén lezárva az értékelést is adunk mégpedig szép eredményekről, melyek alapján jutalom kifizetésére is számíthat.
-Ajánlaná-e más cégeknek is megváltozott munkaképességű dolgozó alkalmazását?
M.L.-Igen, mindenképpen. Meg kell találni az ideális jelöltet, ami megváltozott munkaképességű munkatársnál nagyobb odafigyelést igényel ugyan (gondolok itt arra, hogy mi sem minden kategóriában tudunk sajnos foglalkoztatni az irodaépület jellemzői miatt megváltozott munkaképességű munkavállalókat), de ez igazán nem róhat különösebb plusz terhet egy munkáltatóra sem. Minden munkáltatónak el kell döntenie, hogy akarja-e, mert csak ezen múlik. A megváltozott munkaképességű munkavállalók ugyanolyan értékű munkavállalók, mint a normál munkaképességű társaik, az esetleges kételyeket a vállalatvezetők fejében el kell oszlatni, hogy könnyebben el tudjanak helyezkedni. Emellett persze szükséges széles körben biztosítani az akadálymentesítést is, ami nem csupán munkáltatói és munkavállalói, hanem állami érdek is kell, hogy legyen. Mindez tehát nagyon egyszerű lehetne, csak „akarni” kell és felnyitni a szemeket.