ujbuda.hu: Minden kerületi oviban lesz integrációt segítő program
Hamarosan a kerület valamennyi óvodájára kiterjesztik a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek integrációját segítő „Közös a Napunk!” programot – derült ki a Nyitnikék Óvodában tartott sajtótájékoztatón november 10-én.
Közvélemény formáló programot valósít meg a kerületi óvodások körében Újbuda Önkormányzata és a Montágh Imre Általános Iskola, egy a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek integrációját segítő úgynevezett Közös a napunk! programmal. Az eddig szűk körre koncentráló projektet kiterjesztik. - Az elmúlt évek sikerei és a pozitív visszajelzések arra késztettek minket, hogy minden kerületi óvodába bevezessük a programot – jelentett ki Molnár László szociális ügyekért felelős alpolgármester.
A Közös a napunk! modell három alappillére épül: mesejáték a gyermekeknek, érzékenyítő tréning az óvodapedagógusoknak és szülői beszélgetés. A program során a Montágh Imre Általános Iskola sajátos nevelési igényű gyermekei adják elő óvodás társaiknak (állatjelmezbe bújva) a „Zene a dombtetőn” című mesét, melyben megszemélyesítik a különféle fogyatékosságokat. A Sárközi Johanna (óvodapedagógus), Hűse Krisztina (gyógypedagógus) és Papp Szabolcs (a Nem Adom Fel Alapítvány kerekes székes szóvivője és tapasztalati szakértője) által írt mesejáték az óvodapedagógiai és gyógypedagógiai szempontok szerint is szórakoztatva formálja a kicsik világképét. A történet irodalmi értékét Csukás István Kossuth-díjas író, költő ajánlása jellemzi.
A hangszerekkel előadott mesejáték általában felszabadult, közös játékba torkollik. – Az óvodásokat még a feltétel nélküli elfogadás jellemzi. Ezek a kapcsolatok jó hatással vannak mind az ép, mind az SNI-s gyerekek személyiségére – mondta Györeiné Boross Csilla, a Montágh Imre Általános Iskola igazgatója.
Prodán Ákos, a Kézenfogva Alapítvány ügyvezetője elmondta, hogy a program bevezetésekor huszonnégy óvónő vett részt képzésen és kilenc szülői konzultációs alkalmat is szerveztek. - Szeretnénk, ha az óvodapedagógusok sokféle élménnyel és tapasztalattal gazdagodva, minél érzékenyebben közvetítenék ezt a szemléletet csoportjuk felé és nyitottságuk jó példaként állna óvodásaik előtt – hangsúlyozta Prodán Ákos. Az óvónők először sérült - vak, siket, kerekesszékes, autista, Down-szindrómás – emberekkel, úgynevezett tapasztalati szakértők segítségével próbálták ki, hogy miként lehet fehér bottal, vakvezető kutyával vagy akár kerekesszékkel közlekedni. Később segítséget kaptak ahhoz is, hogy tapasztalataikat megosszák csoportjaikkal, amelyek egy tematikus hét minden napján más-más fogyatékossággal foglalkoztak. A gyerekek a párban végzett játékok során gyakorolták a segítségnyújtást is. – Eleinte tartottunk attól, hogy a szülők ellenérzéssel fogadják a programot, de egy szülői fórumot követően mindenkitől pozitív visszajelzést kaptunk – számolt be tapasztalatairól Molnárné Tóth Margit, a Lágymányosi Óvoda Nyitninék telephelyének óvodapedagógusa. Ezt igazolta szülőként és apaként Kiss Tibor, a Quimby zenekar frontembere is, akinek gyermeke is ebbe az oviba jár. - Dolgoztam már fogyatékos gyermekekkel, volt iskolás koromban fogyatékkal élő jó barátom és úgy gondolom, nagy gazdagság rejlik bennük – mondta. Úgy véli, a társadalomban a felnőttek határozzák meg, hogy hol a határa a sérült és az ép kategóriának. - Sokszor gondolom, hogy a saját fogyatékosságainkkal is kéne foglalkozni azért, hogy ne legyünk olyan kirekesztőek. Különbségeinket ajándéknak és plusznak kéne tekinteni és inkább azzal foglalkozni, hogy mi bennünk a közös – tette hozzá.
Gallyas Veronika a szabadidős cirkusz terjesztésével foglalkozó Magyar Zsonglőr Egyesület elnöke felajánlást tett a programban résztvevő SNI-s gyermekszínészeknek, melynek lényege, hogy munkájukért közös játékkal jutalmazza őket.