Életminőség támogatási program

Beszámoló az ÉTA Szövetség 2022-es Életminőség támogatási programjáról

Előzményekként elmondhatjuk, hogy ugyancsak az ÉTA Szövetség 2021-es támogatásának köszönhetően 8 ügyfelünk vett részt a METRO Gasztro Akadémia felkészítésén. A lakók szeme felnyílt annak fontosságára, hogy mennyire fontos a saját készítésű étel, milyen technikái, fortélyai vannak a konyhai elkészítésnek. Hazaérve viszont azzal szembesültek, hogy a csoportban végzett felkészítés nem annyira hatékony, nem tudták úgy begyakorolni a tanultakat és a csoportos tanulás helyett személyes mentorálásra lenne szükségük. Felkeltődött bennük a vágy, van látásuk, hogy mennyire fontos, hogy saját maguk készítsenek ételeket, kaptak inspirációt, hogy milyen egészséges ételeket készítsenek, megvan a motivációjuk, és tovább szeretnének fejlődni.
A fenti igények felmerülése okán kerestük meg 2022-ben újból az ÉTA Szövetséget a kiírt pályázati lehetőség kapcsán lakóink főzési kompetenciájának erősítésével. Négy fő vett részt a mentorálási programban és további két fő egy-egy alkalommal csatlakozott a gyakorlatokhoz, hogy megismerjék a folyamatot, felkeltsük az érdeklődésüket és velük lehessen majd 2023-ban folytatni a programot. Fogyatékos fiatalok szakképzésében járatos, nyugdíjas kolleganő Tóth Piroska volt a fiatalok mentora a személyes foglalkozások és telefonos mentorálás során, a két-két fő részére.
A mentor Tóth Piroska nyugdíjas szakember. Korábban a Fővárosi Pedagógiai Intézetben végzett gyógypedagógiai asszisztensként, korábban mezőgazdasági területen dolgozott törzskönyvezéssel, általános növénytermesztő és állattenyésztőként. Érintett anyuka, egyedül neveli 38 éves értelmi sérült fiát. 1992-ben kezdte el munkáját gyógypedagógiai asszisztensként a Tolnai Lajos Általános Iskolában, két évet dolgozott a Bárka Alapítvány Dunaharasztin lévő kézműves műhelyében, majd újabb két évet a Csalogány utcai Általános iskolában, hogy nyugdíjazásáig az Újbudai Speciális Szakiskolában tanítson főzési ismereteket az értelmileg akadályozott tanulók számára. Feladata a személyes és telefonos mentorálás.
„2000 február óta dolgoztam gyógypedagógia asszisztensként enyhe értelmi sérült gyerekekkel egy speciális szakiskolában. 2010-ben kerültem szakács szakképzés területre.
Örömmel fogadtam a felkérést a Kézenfogva alapítványtól. Bízva abban, hogy segítségére lehetek a fiataloknak konyhatechnika ismeretek elsajátításában. Képesek legyenek önállóan ételt készíteni, ellátni magukat egészséges táplálékokkal.” Tóth Piroska
A munkát még segítette Végh Imre, esetfelelős Kézen Fogva Támogatott Lakhatás Hálózat Szociális Intézmény munkatársa.
Tóth Piroska feladata az alábbi volt: a Kézenfogva Alapítvány által működtett Kézen Fogva Támogatott Lakhatás Hálózat Szociális Intézmény lakóinak mentorálása készségfejlesztése 17 alkalommal (egy alkalom 3 óra) az alábbi területeken: főzés, gasztronómiai ismeretek, háztartási gazdálkodás. Előzetes tudásfelmérés, foglalkozás tervezés, a fejlesztés végrehajtás a lakók lakhatási szolgáltatásaiban, utókövetés: telefonos rendelkezésre állás. A folyamatot fényképekkel dokumentálja. A megvalósulásról összefoglalót készít az alábbi tematikával: előkészületek, a feladat kiválasztásának módja, az elvégzett tevékenység, utánkövetés tapasztalatai, rövid értékelés a lakók készségeinek fejlődéséről.
A mentorálás két helyszínen zajlott:
1. 1146 Budapest, Szitakötő utcában (telephely), résztvevők: O.ZS és B.M.
2., 1113 Budapest, Kökörcsin utcában (telephely) résztvevők: D.Sz., D.R.
A fiatalok kezdetben az alapokkal ismerkedtek. A konyhában előforduló balesetek, és megelőzésük. Teendők balesetek esetén: égés (zsiradék, tűzhely), forrázás (forró víz, gőz)
vágás (kés, szeletelők, éles tárgyak), konyhai higiénia: tisztítás, fertőtlenítés.

Konyhai eszközök: lábas, fazék, serpenyők, tálak, szűrők, keverőeszközök, vágó eszközök, szeletelő eszközök, reszelő, folyadék és súlymérők, mértékegységek: kg, dkg, gramm átváltása.

Élelmiszeri anyagok megismerése: növényi nyersélelmiszerek előkészítése:

    - Zöldségfélék, gyümölcsök darabolása és aprítása
    - Gabonafélék
    - Fűszerek

Állati eredetű nyersanyagok: előkészítés, darabolás, szeletelés

    - Sertés
    - Marha
    - Szárnyas
    Egyéb:
    - Tojás
    - Tej

Ételkészítési eljárások ismertetése: főzés, gőzölés, sütés, pirítás, párolás, sűrítés (habarás, rántás, lisztszórás).
Az elméleti ismeretek elsajátítása után a gyakorlatban is alkalmaztuk a tanultakat.

Az alábbi ételek készültek el:

    Levesek
    Híg levesek

    zöldség leves
    húsleves

    Sűrített levesek

    burgonya leves
    zöldborsó leves
    karfiol leves
    paradicsom leves
    gyümölcs leves
    tárkonyos gombócleves
    csirkeragu leves
    zöldbab leves
    frankfurti leves

    Krém- püré levesek

    brokkoli krémleves
    zöldborsó krémleves
    vörös lencse püré

    Leves betétek

    daragaluska
    cérna metélt
    májgaluska
    csipetke

    Főzelékek

    burgonya
    spenót
    zöldborsó
    tök
    töltött paprika

    Húsból készített ételek

    csirkepörkölt
    töltött csirkecomb
    fasírt
    brassói aprópecsenye
    resztelt csirkemáj
    csirkemell dubary módra

    Köretek

    galuska
    rizs
    rizi-bizi
    burgonya (főtt, sült, püré)

    Saláták

    paradicsom
    uborka
    zöldsaláta keverék, öntettel

    Desszertek

    Sütemények
    Hó kifli
    Almás pite
    Túrókrémes piskóta
    Kakaós kalács
    Zabpelyhes túrógombóc

    Egyéb

    Puding
    Madártej
    Palacsinta

    Tészta ételek

    burgonyás tészta
    káposztás tészta
    tojásos galuska
    túrós tészta
    bolognai spagetti

Tapasztalatok:

Kezdetben bizonytalanok voltak a mennyiségek megállapításában, és a megfelelő edények kiválasztásában. Gyakorolni kellett például a mértékegységek átváltását (gramm, dekagramm). Minden alkalommal egy menüt készítettünk. Kezdtük az egyszerű, könnyen elkészíthető ételekkel kezdtük, amit a következő héten önállóan főzték meg. A tapasztalatokat megbeszéltük. Bizonytalanság esetén telefonos segítségemmel jól boldogultak, tanácsokat megfogadták. Egyre bátrabbak, magabiztosabbak lettek. Sikertelen süteménykészítés esetén képet küldtek, és együtt kiderítettük mi lehetett a probléma. Fontos, hogy mindez nem szegte kedvüket, hanem inspirálta őket a további sütési technikák tökéletesítésére. A menüsorok összeállítása során megbeszéltük, hogy milyen levesekhez mi a megfelelő második fogás. Például tartalmas levesek mellé könnyebb második fogás. Figyelembe véve az egészséges táplálkozást.
Úgy gondoljuk, hogy a továbbiakban képesek lesznek önellátásra. Megfontolják a jó minőségű, de nem a legdrágább élelmi nyersanyagok beszerzését. Az elkészült ételek helyes tárolását is figyelembe veszik. A program során erősödött a négy részt vevő szenzomotoros (mozgás és érzékelés) képessége, eszközök használata közben, tészta gyúrásakor, süteményt formálásakor, masszát kevergetésekor, zöldséget pucolás közben, a résztvevő görgeti, szeleteli az anyagokat, ezáltal fejlődött a finommozgása, a nyelvi képességek fejlesztése, a recept olvasása közben az olvasás és szövegértés fejlesztése és a szókincsfejlesztés, matematikai ismeretek bővítése, a mérés, mértékátváltás, formák megismerése által bővülnek, végrehajtó funkciók fejlesztése, a tervezés és kivételezés során, továbbá a párhuzamos tevékenységek megszervezése által érzelmek és társas kapcsolatok fejlesztése- a közös munka során megjelenő érzelmek és az együttműködés során megélt tapasztalatok is hatnak a résztvevőkre.
A program hatása, hogy a résztvevők tovább mélyítik tudásukat az egészséges életmódban és annak hatásában, fogyasztási szokásaik tovább változnak és a minőségi élelmiszerek választása nagyobb számban fog megjelenni és ezáltal az étkezési és fogyasztási szokásaik is megváltoznak, amelynek környezetvédelmi hatása is van. A két újonnan bekapcsolódott és egy-egy alkalmon részt vett lakó már alig várja, hogy bekapcsolódhasson a programba.

Képek a megvalósulásról