Életminőség támogatási program
Beszámoló az ÉTA Szövetség 2022-es Életminőség támogatási programjáról
Előzményekként elmondhatjuk, hogy ugyancsak az ÉTA Szövetség 2021-es támogatásának köszönhetően 8 ügyfelünk vett részt a METRO Gasztro Akadémia felkészítésén. A lakók szeme felnyílt annak fontosságára, hogy mennyire fontos a saját készítésű étel, milyen technikái, fortélyai vannak a konyhai elkészítésnek. Hazaérve viszont azzal szembesültek, hogy a csoportban végzett felkészítés nem annyira hatékony, nem tudták úgy begyakorolni a tanultakat és a csoportos tanulás helyett személyes mentorálásra lenne szükségük. Felkeltődött bennük a vágy, van látásuk, hogy mennyire fontos, hogy saját maguk készítsenek ételeket, kaptak inspirációt, hogy milyen egészséges ételeket készítsenek, megvan a motivációjuk, és tovább szeretnének fejlődni.
A fenti igények felmerülése okán kerestük meg 2022-ben újból az ÉTA Szövetséget a kiírt pályázati lehetőség kapcsán lakóink főzési kompetenciájának erősítésével. Négy fő vett részt a mentorálási programban és további két fő egy-egy alkalommal csatlakozott a gyakorlatokhoz, hogy megismerjék a folyamatot, felkeltsük az érdeklődésüket és velük lehessen majd 2023-ban folytatni a programot. Fogyatékos fiatalok szakképzésében járatos, nyugdíjas kolleganő Tóth Piroska volt a fiatalok mentora a személyes foglalkozások és telefonos mentorálás során, a két-két fő részére.
A mentor Tóth Piroska nyugdíjas szakember. Korábban a Fővárosi Pedagógiai Intézetben végzett gyógypedagógiai asszisztensként, korábban mezőgazdasági területen dolgozott törzskönyvezéssel, általános növénytermesztő és állattenyésztőként. Érintett anyuka, egyedül neveli 38 éves értelmi sérült fiát. 1992-ben kezdte el munkáját gyógypedagógiai asszisztensként a Tolnai Lajos Általános Iskolában, két évet dolgozott a Bárka Alapítvány Dunaharasztin lévő kézműves műhelyében, majd újabb két évet a Csalogány utcai Általános iskolában, hogy nyugdíjazásáig az Újbudai Speciális Szakiskolában tanítson főzési ismereteket az értelmileg akadályozott tanulók számára. Feladata a személyes és telefonos mentorálás.
„2000 február óta dolgoztam gyógypedagógia asszisztensként enyhe értelmi sérült gyerekekkel egy speciális szakiskolában. 2010-ben kerültem szakács szakképzés területre.
Örömmel fogadtam a felkérést a Kézenfogva alapítványtól. Bízva abban, hogy segítségére lehetek a fiataloknak konyhatechnika ismeretek elsajátításában. Képesek legyenek önállóan ételt készíteni, ellátni magukat egészséges táplálékokkal.” Tóth Piroska
A munkát még segítette Végh Imre, esetfelelős Kézen Fogva Támogatott Lakhatás Hálózat Szociális Intézmény munkatársa.
Tóth Piroska feladata az alábbi volt: a Kézenfogva Alapítvány által működtett Kézen Fogva Támogatott Lakhatás Hálózat Szociális Intézmény lakóinak mentorálása készségfejlesztése 17 alkalommal (egy alkalom 3 óra) az alábbi területeken: főzés, gasztronómiai ismeretek, háztartási gazdálkodás. Előzetes tudásfelmérés, foglalkozás tervezés, a fejlesztés végrehajtás a lakók lakhatási szolgáltatásaiban, utókövetés: telefonos rendelkezésre állás. A folyamatot fényképekkel dokumentálja. A megvalósulásról összefoglalót készít az alábbi tematikával: előkészületek, a feladat kiválasztásának módja, az elvégzett tevékenység, utánkövetés tapasztalatai, rövid értékelés a lakók készségeinek fejlődéséről.
A mentorálás két helyszínen zajlott:
1. 1146 Budapest, Szitakötő utcában (telephely), résztvevők: O.ZS és B.M.
2., 1113 Budapest, Kökörcsin utcában (telephely) résztvevők: D.Sz., D.R.
A fiatalok kezdetben az alapokkal ismerkedtek. A konyhában előforduló balesetek, és megelőzésük. Teendők balesetek esetén: égés (zsiradék, tűzhely), forrázás (forró víz, gőz)
vágás (kés, szeletelők, éles tárgyak), konyhai higiénia: tisztítás, fertőtlenítés.
Konyhai eszközök: lábas, fazék, serpenyők, tálak, szűrők, keverőeszközök, vágó eszközök, szeletelő eszközök, reszelő, folyadék és súlymérők, mértékegységek: kg, dkg, gramm átváltása.
Élelmiszeri anyagok megismerése: növényi nyersélelmiszerek előkészítése:
- - Zöldségfélék, gyümölcsök darabolása és aprítása
- Gabonafélék
- Fűszerek
Állati eredetű nyersanyagok: előkészítés, darabolás, szeletelés
- - Sertés
- Marha
- Szárnyas
Egyéb:
- Tojás
- Tej
Ételkészítési eljárások ismertetése: főzés, gőzölés, sütés, pirítás, párolás, sűrítés (habarás, rántás, lisztszórás).
Az elméleti ismeretek elsajátítása után a gyakorlatban is alkalmaztuk a tanultakat.
Az alábbi ételek készültek el:
Levesek
Híg levesek
zöldség leves
húsleves
Sűrített levesek
burgonya leves
zöldborsó leves
karfiol leves
paradicsom leves
gyümölcs leves
tárkonyos gombócleves
csirkeragu leves
zöldbab leves
frankfurti leves
Krém- püré levesek
brokkoli krémleves
zöldborsó krémleves
vörös lencse püré
Leves betétek
daragaluska
cérna metélt
májgaluska
csipetke
Főzelékek
burgonya
spenót
zöldborsó
tök
töltött paprika
Húsból készített ételek
csirkepörkölt
töltött csirkecomb
fasírt
brassói aprópecsenye
resztelt csirkemáj
csirkemell dubary módra
Köretek
galuska
rizs
rizi-bizi
burgonya (főtt, sült, püré)
Saláták
paradicsom
uborka
zöldsaláta keverék, öntettel
Desszertek
Sütemények
Hó kifli
Almás pite
Túrókrémes piskóta
Kakaós kalács
Zabpelyhes túrógombóc
Egyéb
Puding
Madártej
Palacsinta
Tészta ételek
burgonyás tészta
káposztás tészta
tojásos galuska
túrós tészta
bolognai spagetti
Tapasztalatok:
Kezdetben bizonytalanok voltak a mennyiségek megállapításában, és a megfelelő edények kiválasztásában. Gyakorolni kellett például a mértékegységek átváltását (gramm, dekagramm). Minden alkalommal egy menüt készítettünk. Kezdtük az egyszerű, könnyen elkészíthető ételekkel kezdtük, amit a következő héten önállóan főzték meg. A tapasztalatokat megbeszéltük. Bizonytalanság esetén telefonos segítségemmel jól boldogultak, tanácsokat megfogadták. Egyre bátrabbak, magabiztosabbak lettek. Sikertelen süteménykészítés esetén képet küldtek, és együtt kiderítettük mi lehetett a probléma. Fontos, hogy mindez nem szegte kedvüket, hanem inspirálta őket a további sütési technikák tökéletesítésére. A menüsorok összeállítása során megbeszéltük, hogy milyen levesekhez mi a megfelelő második fogás. Például tartalmas levesek mellé könnyebb második fogás. Figyelembe véve az egészséges táplálkozást.
Úgy gondoljuk, hogy a továbbiakban képesek lesznek önellátásra. Megfontolják a jó minőségű, de nem a legdrágább élelmi nyersanyagok beszerzését. Az elkészült ételek helyes tárolását is figyelembe veszik. A program során erősödött a négy részt vevő szenzomotoros (mozgás és érzékelés) képessége, eszközök használata közben, tészta gyúrásakor, süteményt formálásakor, masszát kevergetésekor, zöldséget pucolás közben, a résztvevő görgeti, szeleteli az anyagokat, ezáltal fejlődött a finommozgása, a nyelvi képességek fejlesztése, a recept olvasása közben az olvasás és szövegértés fejlesztése és a szókincsfejlesztés, matematikai ismeretek bővítése, a mérés, mértékátváltás, formák megismerése által bővülnek, végrehajtó funkciók fejlesztése, a tervezés és kivételezés során, továbbá a párhuzamos tevékenységek megszervezése által érzelmek és társas kapcsolatok fejlesztése- a közös munka során megjelenő érzelmek és az együttműködés során megélt tapasztalatok is hatnak a résztvevőkre.
A program hatása, hogy a résztvevők tovább mélyítik tudásukat az egészséges életmódban és annak hatásában, fogyasztási szokásaik tovább változnak és a minőségi élelmiszerek választása nagyobb számban fog megjelenni és ezáltal az étkezési és fogyasztási szokásaik is megváltoznak, amelynek környezetvédelmi hatása is van. A két újonnan bekapcsolódott és egy-egy alkalmon részt vett lakó már alig várja, hogy bekapcsolódhasson a programba.
Képek a megvalósulásról