Fejlesztő iskola a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekeknek

Képzési kötelezettség vs. tankötelezettség

 

 

Tisztelt Szervezetek és Szakemberek! Kedves Barátaink!

Életbe lépett a 2005. december 5-én elfogadott, az oktatást érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat, amely a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek közoktatási ellátásával kapcsolatban jelentős változásokat vezet be:

  1. A képzési kötelezettség kategóriáját törülték a törvényből. A súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek ezentúl tankötelezettnek minősülnek.

  2. A súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulók tankötelezettségüket kétféle módon teljesíthetik:

     

    ●  minimálisan heti húsz órában nyújtott fejlesztő iskolai oktatás keretében, vagy

    ● a korábbi szabályozásnak megfelelő heti 3-5 óra fejlesztő felkészítés keretében (2010-ig).

  3. A fejlesztő iskolai oktatás új színtereként jelentek meg a gyógypedagógiai nevelésben és oktatásban részt vevő iskolák, s a törvény megtartotta a korábbi helyszíneket is (fogyatékosok ápoló, gondozó otthonában nyújtott gondozás, fogyatékosok rehabilitációs intézményében, fogyatékosok nappali intézményében nyújtott gondozás, gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás keretében biztosított fejlesztés és gondozás, konduktív pedagógiai ellátás, illetőleg a gyermek hat éves koráig bölcsődei gondozás).

  4. A törvény rögzíti, hogy 2010-től megszűnik a heti 3-5 órás fejlesztő felkészítés lehetősége, vagyis ettől az időponttól minden gyerek heti húsz órás fejlesztést kap.

  5. 2010-ig ennek megfelelően ki kell alakítani a közoktatási intézményekbe integrált fejlesztő iskolai osztályokat, tagozatokat, csoportokat, illetve a szociális ápoló gondozó otthonokban és a rehabilitációs intézményekben a fejlesztő iskolai intézményrészlegeket.

  6. A 2006. évi költségvetési törvény 3. számú melléklete 17 af) pontja szerint a fejlesztő iskolába járó tanulók után 2006. szeptember 1-jétől időarányosan igénybe vehető a gyógypedagógiai (konduktív pedagógiai) nevelés, oktatás normatívájának 130 %-a: mindösszesen 603.200 forint.

Azt gondoljuk, hogy komoly lépés történt, aminek okkal örülhetünk, bár az új szabályozás természetesen nem hibátlan. A szociális rendszer erős szerepe, az átmenethez biztosított - véleményünk szerint - távoli határidő, és az alacsony finanszírozás a jövő év megoldandó feladatait is kijelölik. További fontos feladat az érintett családok támogatása, az ápolási díjjal kapcsolatos összeférhetetlenség orvoslása, illetve azon szülők segítése, akinek az öt év múlva bekövetkező változáshoz felkészülésre van szükségük.

A majdnem egy éves egyéves előkészületek során a legkülönbözőbb támogatást kaptuk a következő szervezetektől, amelyeknek – legalább megnevezésükkel – szeretnénk köszönetet mondani: Autizmus Alapítvány, Autisták Érdekvédelmi Egyesülete, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Értelmi Fogyatékosok és Segítőik Országos Érdekvédelmi Egyesülete, Értelmi Sérülteket Szolgáló Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Országos Szövetsége, Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége, Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesülete Napsugár Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő Központ és Óvoda, Felsőoktatási Kutatóintézet, Magyar Helsinki Bizottság, MTA Pedagógiai Bizottsága Gyógypedagógiai Albizottsága, Siket-vakok Országos Egyesülete, Szociális Szakmai Szövetség, Társaság a Szabadságjogokért.

Üdvözlettel

Budapest, 2006. január 3.

Czeizel Barbara (Budapesti Korai Fejlesztő Központ, központvezető)
Dr. Kálmán Zsófia (De juRe Alapítvány, kuratóriumi elnök)
Pordán Ákos (Kézenfogva Alapítvány, ügyvezető)

Módosító törvénycsomag

Előzmények:

  1. A súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek és fiatalok közoktatási befogadásáért
  2. Az Oktatási Minisztérium törvényjavaslatáról
  3. Levél Magyar Bálintnak és Göncz Kingának