Képzési kötelezettség vs. tankötelezettség. Az Oktatási Minisztérium törvényjavaslatáról.

Képzési kötelezettség vs. tankötelezettség
Az Oktatási Minisztérium törvényjavaslatáról
 

 

A De juRe Alapítvány, a Kézenfogva Alapítvány és a Korai Fejlesztő Központ ez év tavaszán közösen kezdeményezte a súlyosan, halmozottan fogyatékos tanköteles korú gyermekek és fiatalok közoktatási befogadását: a képzési kötelezettség mint diszkriminatív kategória eltörlését és az érintett kör oktatáshoz való jogainak teljes elismertetését. A 2005. február 4-én több civil szervezet képviselőjével és az ELTE GYTF szakembereivel tartott egyeztetés során kialakított javaslatainkat a következő szervezetek támogatták hivatalos formában: Autizmus Alapítvány, Autisták Érdekvédelmi Egyesülete, Értelmi Fogyatékosok és Segítőik Országos Érdekvédelmi Egyesülete, Értelmi Sérülteket Szolgáló Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Országos Szövetsége, Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége, Felsőoktatási Kutatóintézet, Magyar Helsinki Bizottság, MTA Pedagógiai Bizottsága Gyógypedagógiai Albizottsága, Siket-vakok Országos Egyesülete, Szociális Szakmai Szövetség. Megköszönve a támogatásokat a következő fejleményekről szeretnénk tájékoztatni:

Áprilisban az Oktatási Minisztériumban vettünk részt egyeztetésen, amelyen megállapodás született a képzési kötelezettség kategóriájának eltörléséről és a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek közoktatási helyzetének általunk javasolt rendezéséről. A szakminisztérium elkészítette azokat a javaslatait, amelyet számunkra is megküldött véleményezésre. 2005. augusztus 24-én az OM honlapján közzétett az oktatást érintő egyes törvények módosításáról szóló és várhatóan novemberben a Parlament elé kerülő tervezetben az alábbi módosítási javaslatok olvashatók:

A közoktatási törvény 23. §-a szerint a fejlesztő felkészítés teljesítésének keretei közé bekerülne a „gyógypedagógiai nevelésben és oktatásban részt vevő iskolában folyó fejlesztés” is, amely nem teszi kötelezővé, de lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztő felkészítés iskolai keretek között teljesüljön.

A közoktatási törvény a következő 30/A. §-sal egészülne ki:

(1) A fejlesztő felkészítés – az otthoni ellátás kivételével az e törvény 30. §-ának (6) bekezdésében meghatározott intézményelkben - megvalósítható iskolai oktatás (a továbbiakban: fejlesztő iskola) keretében is. A fejlesztő iskolában folyó fejlesztő felkészítés pedagógiai szakaszokra nem tagolódik. A fejlesztő felkészítést a tanév rendjéhez igazodóan kell megszervezni. A fejlesztő iskolában folyó fejlesztő felkészítés iskolai végzettség megszerzésére, állami vizsga letételére nem készít fel. A fejlesztő iskolában folyó fejlesztő felkészítést a Súlyos és halmozott fogyatékossággal élők fejlesztő oktatás irányelvének alkalmazásával kell megszervezni, olymódon, hogy a heti fejlesztő foglalkozások száma elérje a húsz órát. Megszervezésekor e törvény 6. §-ában, 8-9. §-ában, a  48. §-ban, az 50. §-ban, az 52-53. §-ában, 62-63. §-ában és 69-73. §-ában foglaltakat nem lehet alkalmazni. A fejlesztő iskola rehabilitációs pedagógiai programot és annak alapján egyéni fejlesztési terveket készít. A rehabilitációs pedagógiai program bevezetésére a pedagógiai program elfogadására és jóváhagyására vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(2) A fejlesztő iskolában (tagozatban, csoportban) a felkészítés abban a tanítási évben kezdődhet, amelyben  a gyermek betölti a hatodik életévét és annak a tanévnek a végéig tarthat, amelyben betölti a huszonharmadik életévét. A fejlesztő iskola a tanulókat fogyatékosságuk, fejlettségük és életkoruk alapján osztja be iskolai évfolyamokra és osztályokba.”

Ezzel párhuzamosan 2005. augusztus 2-án a 14/1994 (VI. 24.) a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló MKM Rendelet 9. §-ába beillesztették az (5) bekezdést:

„A képzési kötelezettnek minősített tanköteles korú gyermekek részére, a pénzügyminiszter egyetértésével, speciális fejlesztő oktatást nyújtó iskola létesíthető az oktatási miniszter - közoktatási törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján kiadott - engedélye alapján. A speciális fejlesztő iskolában a nevelés és oktatás a tanév rendjéhez igazodó, tanítási évfolyamokra nem tagolódó, de felépítésében az elért fejlődési szakaszokat követő egységes folyamat, mely legalább heti húsz órában, a csoportban lévők egyéni fejlesztési terveire alapozott intézményi pedagógiai rehabilitációs program alapján történik.”

A tervezet tehát részben megnyitná a jelenleg képzési kötelezettnek minősített gyermekek előtt a közoktatás gyógypedagógiai iskolarendszerét, és jelentős lépéseket tesz a fejlesztő felkészítés óraszámainak meghatározásában: minimálisan heti 20 órát ír elő számukra. Ezek a módosítások nem lebecsülendők, mégis elégtelenek. A jelenlegi szabályozásban jelentősen csökkennének az e gyermekeket hátrányba hozó különbségek, az esélyegyenlőség elvének azonban még nem felel meg, és több diszkriminatív elemet is tartalmaz. Bízunk benne, hogy a közoktatási törvény vitájában ezekről a kérdésekről is szó esik majd, és lehetőséget találunk egy még jobb szabályozás elfogadtatására.

2005. augusztus 30.

Észrevételeiket és javaslataikat a kezenfogva@kezenfogva.hu címen várjuk.
 

Előzmények