Sajtóközlemény

Diákok és értelmi sérült emberek párbeszéde az osztályfőnöki órákon

Budapest, 2009.04.16. Közel 20 iskolában, több mint 1000 általános és középiskolás tanuló véleményét formálja a fogyatékos emberekkel kapcsolatban a Kézenfogva Alapítvány „Osztályfőnöki óra” című országos közvélemény-formáló programsorozata. A szakemberek és maguk a sérült emberek segítségével tartott órákon elsősorban a személyes kapcsolat révén oldódnak a fiatalok félelmei, idegenkedései, a párbeszédnek köszönhetően pedig nyíltabbak lesznek, jobban odafigyelnek egymásra és fogyatékos társaikra. A program elősegíti az értelmi sérült emberek társadalmi befogadását.
Mivel Magyarországon még nem általános a gyermekek integrált oktatása, valamint az osztályfőnöki órák tematikus rendjében sem szabályozzák, ezért külön kell módot találni arra, hogy az egészséges gyermekek megismerkedjenek fogyatékos társaikkal. A Kézenfogva Alapítvány közvélemény-formáló osztályfőnöki órái 2007 tavaszától tartanak budapesti és vidéki iskolákban egyaránt. Az órákat felkészült oktatási – és szociális területeken dolgozó szakemberek tartják értelmi fogyatékos partnerek bevonásával. A tanulókkal a gyakorlatban két órában foglalkozunk: (1) az első alkalommal az osztály a témával találkozik egy filmvetítéssel egybekötve; itt beszélhetünk arról, hogy nincs az ún. fogyatékos- és az ún. ép ember számára külön világ. Mi mindannyian közös világban élünk, ahol tisztelnünk és el kell fogadnunk egymást. (2) A második alkalommal pedig „tapasztalati szakértőink”segítségével oldott hangulatban beszélgetünk a bennünket körülvevő világról. A gyerekek ezen az órán olyan témákkal találkozhatnak, mint értelmi fogyatékos emberek helyzete a környezetükben és a társadalomban, értelmi fogyatékos fiatalok helyzete az iskolában és a munkavállalás területén, valamint olyan fogalmakkal kerülnek szembe, mint segítő szakember vagy lakóotthon stb. Minden óra más és más, az órán jelenlévő tanulók a kialakult bizalmi légkörben közvetlen módon kérdezhetnek és kaphatnak választ sérült partnereinktől, olyan kérdésekre is, amit eddig nem mertek feltenni.
- Egy 6. osztályos tanulónk édesanyja ajánlására kerestük meg a Kézenfogva Alapítványt. A 4.-től a 8. osztályig már minden osztályunkban nagy sikerrel fut ez a különleges program – mondja Horváth Gizella, a Móra Ferenc Általános iskola igazgatója. – A gyerekek érdeklődök, nyitottak, az értelmi sérült, tapasztalati szakértőkkel kialakított személyes kapcsolatnak köszönhetően pedig motiváltak és értő figyelemmel vesznek részt az órákon. Tapasztalataink szerint későbbiekben is foglalkoztatja őket a „téma”, visszatérnek rá és érezhetően más a viszonyuk a fogyatékos emberrel.
- Mint minden közvélemény-formáló programnál, itt is csak hosszú távú hatásról beszélhetünk – mondta el Baráth Andrea, a Kézenfogva Alapítvány programvezetője. - Azt várjuk, hogy azokban az osztályokban, ahol e témáról szó volt, ahol elindulhatott egyfajta párbeszéd a fiatalok nyíltabbak lesznek, jobban odafigyelnek egymásra és fogyatékos társaikra. Összegezve, arra a megállapításra juthatunk, hogy az általános- és középiskolások olyan új információkhoz jutnak első kézből ezeken a különleges osztályfőnöki órákon a fogyatékos emberekkel kapcsolatban, amihez eddig nem tudott megszerezni élete során.
Tapasztalati szakértőink jóvoltából pozitív irányba mutató módon változik meg a fiatalok szemléletmódja, azon egyszerű oknál fogva, hogy a diákok lehetőséget kapnak sérült emberekkel való találkozásra. S tíz év múlva ők lesznek társadalmunk egyik legfőbb véleményt formáló tagjai.



További információ:

Baráth Andrea, programvezető, kommunikációs-, és PR vezető

Kézenfogva Alapítvány, www.kezenfogva.hu

06 30 274 4414

barath.andrea@kezenfogva.hu